Thursday, September 3, 2009

:: Wo Ai Ni ::

Wo ai ni....kalimah bahasa Mandarin, namun difahami banyak bangsa.
Wo ai ni....suatu ungkapan luhur pemuda pemudi Tionghua kepada pasangan masing-masing.


Lesen P
Dulu semasa saya bergelar pendidik tak bertauliah, lesen P saya amat bermakna dan berharga kerana berbekalkan sekeping lesen yang masih panas itulah saya bergerak. Ke tempat kerja, ke YT, ke bank-bank yang boleh menyumbang untuk pengajian saya ke Jordan, ke rumah sahabat-sahabat, dan ke mana sahaja yang saya ingin pergi. Tapi hari ini...langit tak seindah semalam, kerana ia tidak selalu cerah.

Disebabkan sudah dua tahun saya melepaskan tangan dari bulatan stereng kereta, jadi bulan ini ayah saya yang bertindak sebagai 'JPJ' telah 'menggantung' lesen besar saya! Sedihnya:(

Lesen kanak-kanak (P) berapi-api,
Lesen besar diam hilang taring dan gigi:((

GMA
Jadi semalam saya telah melancarkan GMA atau nama panjangnya 'Gerakan Memujuk Ayah', hehe...Sudah lama saya mengurung niat untuk membeli buku. Niat itu terpaksa saya pendam disebabkan Jordan tak ada buku Melayu;p Jadi di Jordan saya hanya membeli kitab-kitab berbahasa Arab ( tu pun tak habis baca) ;)

Alkisahnya semalam saya ajak ayahbonda saya ke kedai buku. Hm, kedai buku yang besar kat Terengganu ni boleh dikira dengan jari. Tak banyak...yang banyaknya kedai menjual majalah. Agaknya rakyat Terengganu ni suka baca majalah je kot. Ops...jangan marah sahabat-sahabat senegeriku, terimalah kenyataan dengan hati terbuka, huhu:p

Alah, melalut lagi. Apa kaitannya dengan tajuk post saya kali ini?

Wo Ai Ni


Nampak cover buku kat atas? Ha...inilah hasilnya bila saya berjaya memujuk ayahbonda saya ke kedai buku. Alhamdulillah, tak sia-sia saya ke sana. Biarpun beratus duit saya berhabis, namun saya puas. Wo Ai Ni Allah adalah salah sebuah karya terbitan PTS yang mampu menarik minat saya untuk membelinya.

Buku ini mengisahkan tentang seorang gadis bernama Amei Chan yang sangat kasihkan ayahnya yang terbunuh dalam pencariannya mencari Tuhan. Dilahirkan dalam keluarga yang berfahaman ateis, dia meneruskan misi ayahnya mencari Tuhan kerana itu adalah amanat terakhir dari seorang ayah. Pelbagai perkara dan onak dilalui tubuh kecil di usia 14 tahun itu. Dan akhirnya, Wo Ai Ni Allah....lafaz yang terungkap di bibir gadis kecil itu tatkala sinar hidayah menyapa.

Saya tenggelam dalam keasyikan watak gadis ini yang bertanya pelbagai soalan. Ada yang tidak pernah terjangkau dek akal manusia biasa yang berTuhan. Namun saya kira persoalan-persoalan ini punya harganya yang tersendiri. Kerana setiap persoalan dan jawapan pada persoalan tersebut merupakan satu bonus bagi kita umat Islam andai ditanya soalan yang pelik-pelik dari insan yang mencari sinar hidayah. Wallahu a'lam.

Wednesday, September 2, 2009

:: MaLaySia oh MaLaySia ::

Assalamualaikum w.b.t...pagi yang cerah dan mendamaikan. Rintik-rintik halus gerimis semalam membuatkan suasana pagi ini sedikit berbeza. Bau tanah selepas hujan dan pohon hijau yang masih berembun amat menarik perhatian saya. Tak sia-sia balik ke Malaysia=) Hampir dua tahun saya meninggalkan suasana seperti ini. Di Jordan hujan tidak selalu turun, hanya pada musim sejuk atau lebih dikenali sebagai musim syita'. Itupun bukan selalu, jika cuaca terlalu sejuk yang turun bukanlah air, tetapi ais. Terkejut? Saljilah...bukan ais dalam fridge tu..hehe:)

Semasa saya melangkah ke luar rumah pagi tadi, bayu dingin menyapa. Sambil memandang pokok-pokok hiasan dan buah-buahan yang ditanam ayah di halaman, hati saya masih terus membandingkannya dengan Jordan. Hm, Jordan lagi=) Tak mudah melepaskan Jordan dari kotak fikiran. Apatahlagi 2 tahun di sana banyak mengajar saya erti kehidupan. Berukhwah, bersahabat, berpersatuan dan bermain dengan asam garam kehidupan. Segalanya terhimpun di sana. Kisah suka duka, pahit manis tersisip kemas di lipatan hidup kami.

Ah! Lupakan tentang Jordan. Sekarang saya nak bicarakan tentang Malaysia=)

Sejak pulang ke Malaysia, banyak waktu saya dihabiskan di rumah je. Jauh menyimpang dari apa yang saya bayangkan sebelum ni;p Dulu waktu sebelum keluar dari asrama bekas 'kem tentera' Mafraq=), banyak yang terangka di minda. Tapi apa yang berlaku, tak banyak yang mencapai matlamat. Inilah akibat buat sesuatu tanpa perancangan, kelam kabut jadinya..huhu;)

Dalam masa hampir dua minggu, macam-macam perkara yang berlaku. Baik pada diri sendiri, mahupun negeri, ataupun negara. Dalam macam-macam tu, ada satu perkara yang amat menarik perhatian saya selain daripada pilihanraya kecil Permatang Pasir, iaitu isu yang melibatkan model sambilan Khartika Shukarno yang mencetuskan pelbagai haluan pemikiran bila dia dijatuhkan hukuman sebat atas kesalahan meminum arak depan khalayak. Pelbagai reaksi ditimbulkan. Dari tua, muda, pekerja bawahan dan atasan, dan yang paling saya terkejut, Perdana Menteri kita pun turut sama turun padang! Hebat!!

Di celah-celah kekecohan isu Khartika yang masih panas-suam, timbul pula isu lain. Bersempena hari kemerdekaan baru-baru ini-ops...sebelum terlupa, selamat hari merdeka semua;)- kerajaan telah mengumumkan kenaikan harga minyak yang sememangnya akan membawa kepada kenaikan harga barang. Walaupun ia hanya dinaikkan 5sen iaitu dari RM1.75 kepada RM1.80 seliter, namun ia memberi kesan yang besar terutamanya kepada golongan yang bergaji sederhana seperti ayahbonda saya:) Hmm, patutlah stesyen-stesyen minyak asyik penuh je minggu nie, rupa-rupanya ada 'hadiah' yang menanti, hehe=)

Malaysia oh Malaysia, macamana nak mencapai objektif 1 Malaysia nie?? Hari ini Ron 95, esok? Hehe..time-time ekonomi meleset nie pun masih nak memelesetkan lagi ekonomi rakyat. Aih, pening-pening...walau apapun, harapnya sahabat-sahabat kat tanah air tercinta bertenang dan sabar ye, don't be sad. Kalau mereka tak mahu dengar dan memahami, takpe...ada lagi yang masih mendengar suara hati anda. Siapa?? Faham-faham jelah ye;)

p/s: Tahniah kepada Ustaz Salleh Man dan seluruh warga Permatang Pasir. Anda bukan tidak mahu perubahan, tetapi tidak mahu kebatilan. ~~Terus Berjuang~~

Monday, August 24, 2009

:: SaLam PeRJuaNgaN ::

Salam untuk semua…harapnya masih belum terlambat untuk saya mengucapkan Ramadhan Kareem, selamat datang ke madrasah tarbiyah ramadhan buat seluruh umat Islam yang menyambut Ramadhan kali ini. Tidak kira di mana dan apa posisi anda pada waktu dan ketika ini, saya menaruh harapan agar kita semua sama-sama mendapat keberkatan luar biasa bulan ini, insya-Allah.

Tatkala Ramadhan meniti bibir umat manusia, ada persoalan yang terlintas di benak cetek saya. ‘Akan sampaikah aku lagi pada Ramadhan yang akan datang?’ Persoalan ini amat menekan minda saya sehinggakan saya merasa setiap perkara yang saya lakukan pada Ramadhan kali ini tidak sempurna.

Selayaknya saya bersyukur kerana Ramadhan kali ini menyampaikan saya pada keluarga di Malaysia. Kepada teman-teman yang mengetahui setiap pergerakan saya, pasti sudah memaklumi di mana saya sekarang. Benar, dalam gembira menatap wajah ayahbonda tersayang, tersisip pilu tatkala mengenangkan wajah sahabat-sahabat yang sedang berjuang dalam golongan minoriti. Tanpa sebilangan besar dari kami, pasti amat terasa biarpun bukan saya yang diingat dan dikata=)

Bukan sengaja meninggalkan,

Bukan jua ku melepas beban,

Namun izinkanku mencari ruang,

Demi meneruskan sebuah perjuangan,

Kerana orang mu’min takkan berjuang kerana insan,

Jauh lagi berjuang kerana wang,

Tapi kita berjuang kerana Dia yang menciptakan,

Mendidik nurani membawa diri kepada Tuhan.

P/s : Selamat mendidik nafsu di bulan tarbiyah.