Saturday, August 6, 2011

:: Kotak Hati ::



RAMADHANKU

Pejam celik pejam celik, hari nie dah masuk hari ke-6 Ramadhan.

Semoga Allah sudi menerima segala penat lelah, lesu, lapar, dahaga, taubat dan amalan kita semua.

Juga Dia berkenan untuk memanjangkan hayat kita hingga ke Ramadhan2 seterusnya. Amiin.



PERMATAKU


Semalam, membuat panggilan ke rumah. Mafraq-Jordan-Malaysia-Terengganu. Tersentak seketika, emak di sana sudah 5 hari demam. Suara pun hampir2 tidak kedengaran. Hanya saya yang bercakap T_T....Sehari sebelum puasa, saya dah telefon ke rumah. Masa tu kesihatan emak masih baik. Jadi langsung tidak terlintas di hati keesokan harinya emak akan demam dan melarat hingga ke hari ini. Sahabat2, tolong doakan kesihatan ibu saya. Bila dengar suaranya semalam, rasa nak terus terbang ke Malaysia. Memang sejak kebelakangan ini kesihatan beliau kurang baik. Lebih daripada sedih, saya rasa takut..:/

Semalam juga masih tidak berkesempatan untuk bercakap dengan ayah. Tidak sampai hati pula untuk menyuruh emak memanggil ayah ke telefon dalam keadaannya yang begitu. Hendak bergerak pun sukar...hm, itulah susahnya bila ayah berkeras tidak mahu menggunakan handset. Jawapannya senang. Setiapkali kami menyuruhnya membeli sebuah handset untuk kegunaannya, dia akan jawab : 'Rumah kan dah ada telefon. Telefon jelah rumah.' Oh ayahku...kalaulah telefon rumah tu boleh dibawa ke mana2...:(

Oh permataku...T_T

Ya Allah, Engkau rahmatilah ibubapaku, kurniakanlah mereka kesihatan yang baik. Izinkanlah aku untuk terus berbakti kepada mereka ya Rabb....



اللهم اغفرلنا ذنوبنا ولوالدينا وارحمهما كما ربيانا صغيرا


Urusan tiket saya masih belum selesai sepenuhnya. Doakan semoga segalanya berjalan lancar dan dibukakan pintu2 kesenangan untuk kami pulang ke Malaysia.

Dalam rasa seronok untuk pulang, ada rasa sedih bermukim di dada. Empat tahun bukan jangkamasa yang singkat. Jordan sudah menjadi negara kedua saya. Mafraq sudah menjadi negeri kedua saya. Al al-Bayt sudah menjadi rumah kedua saya. Pelajar2 Al alBayt sudah menjadi adik beradik saya!

Saya pasti akan merindui semuanya. Padangnya yang luas berdebu tanpa tumbuhan. Kawasan jamiah yang hampir 80peratus daripadanya dihiasi pohon zaitun. Sedikit pohon pain dan pohon rhu. Mungkin 10 tahun akan datang, ianya masih begitu. Namun 10 tahun akan datang, saya belum tentu berkesempatan untuk kembali. Namun dalam hati saya masih berdoa untuk ke sini semula. Semoga Allah panjangkan rezeki saya untuk ke sini. Tidak bergelar pelajar pun tidak mengapa, asalkan saya berpeluang untuk menjejakkan kaki di bumi tinggalan anbiya' ini.


SYRIA KEDUA

Dua hari lalu, mendapat panggilan daripada Ketua Helwi PRISMA. Presiden sudah meluluskan permohonan kami ke Syria. Hati berbunga2. Alhamdulillah, semoga Allah mudahkan urusan. Memang sejak awal lagi kami merancang untuk beRamadhan di sana. Jadi bermulalah pencarian muraqib yang akan mengiringi kami pergi dan balik dari Syria.

Telefon sana sini, seorang sahabat saya sudahpun membuat status di FBnya. Syabab Mafraq sudah ramai yang berada di sana rupanya. Bila berita kami ingin ke sana diketahui, ramailah yang memberi nasihat agar dibatalkan saja. Katanya sudah banyak muzaharat (demonstrasi) berlaku di Syria. Damsyiq pun tidak ketinggalan. Tengah2 solat Terawih tiba2 kena lari bertempiaran adalah fenomena biasa. Allah....

Bila sudah begitu, presiden pula macam goyah untuk melepaskan kami. :(( Kalau kami lelaki, tidaklah terlalu sukar rasanya. Kalaupun kena lari semasa solat Terawih, kami boleh lari. Tetapi yang menjadi sukarnya bila kami perempuan. Tambahan pula kami pergi bukan seorang dua, tapi hampir 10 orang. Macamana musyrif hendak memastikan keselamatan kami?

Walaupun keyakinan saya sudah jatuh sedikit, jauh di sudut hati saya tetap ingin ke sana. Terfikir juga, degilkah aku? Tapi kalau bukan sekarang, bila lagi? Saya takut saya sudah tidak berkesempatan lagi untuk ke sana. Bila kaki sudah menjejak Malaysia, sudah pasti peluang ke sana amat tipis. Seperti tipisnya peluang saya untuk kembali ke sini lagi.

Walauapapun, kami masih menunggu keputusan presiden. Kalau ditakdirkan kami tidak diizinkan, insya-Allah adalah hikmah di sebaliknya. Jika presiden mengizinkan, insya-Allah kami akan bertolak ke sana pada 10 Ramadhan. Sahhil...sahiil...sahhil...ya Allah...


8 comments:

miEhaEl-iRsyad said...

syafahallah..moga mak kak umi sihat..ye nak suh kak umi balek cepat tu..

pape pun take care la kalo betul nak gi syiria tu..niat jihad slalulah dalam perjalanan tuu..
hehe

arju sa'adah said...

kalau bleh balik sblm raya.keh3

niat jihad?bereh!insyaAllah...ramai gk tanya nk g join muzaharot ke??huhu

miEhaEl-iRsyad said...

ouh..molek la kalu sbelum raye.kite buleh pakat gi jalan raye.kak umi drebar kete.hehe.

perkh..dok rase takot ke.hihihi

arju sa'adah said...

haha...nie silap niat nih.suh balik utk jd drebar ke dik oii...:P

semoga Allah melindungi.hehe

Ain::Zai::Ta said...

salam..
k.ummie..sedih saya baca entri k.ummi ni.
janganla gitu.makin jauh jarak kita,makin rindu itu selalu mengiringi..
doh,nk bt gane?takkan nak bekepit je kan.
apapun,moga ummi kepada k.ummi memperoleh nikmat sihat itu kembali..walaupun saya nak g juga ke syria tu,tp saya sarankan takpelh k.ummi,takyah pegila..(--_)

arju sa'adah said...

salam jijah...:D

ala xmo la sedey2.org ajk mai umh,xdtg2.bila nk mai cni?iftor same2.kitorg ada ms dh xsmpai sebulan duk kt cni:)

klu ade peluang g syria xkn nk lepaskn.hehe

Ain::Zai::Ta said...

o_O
O_o
O_O
6_6

Ain::Zai::Ta said...
This comment has been removed by the author.