Monday, August 1, 2011

:: Excited ::


Dua hari sebelum Ramadhan bertandang, rumah2 Arab di sekeliling dah mula pasang lampu liplap (bahasa fushahnye apa ye?tak tahu,hehe) Mula2 saya perasan dua buah rumah di depan rumah sewa saya. Tapi semalam, semasa saya keluar ke masjid menunaikan solat Isya' plus terawih di Masjid Anas (sebelah rumah), rupa2nya semua rumah menyalakan lampu tersebut. Wah...meriahnya rasa. Seronok tengok lampu tu berkelip2 dalam macam2 warna dan bentuk. But mostly dalam bentuk bulan sabit la. Ada yang kecik, tak kurang yang sederhana sedikit dan besar. Ada sesetengah rumah menyalakan bukan satu, malah dua sekaligus. Memang meriah.

So terdetiklah nak pasang jugak lampu tu. Actually, dah lama nak beli lampu tu. Pasang kat depan rumah. Kalau tak di tingkap pun, letak kat depan pintu. Cantik2...berangan. Hari tu masa pergi Amman, nampak banyak sangat jual kat tepi2 jalan. Mula2 tanya, jd3. So tak jadi ambik. Mahal sangat. Lagipun timbalan bendahari cakap nanti dekat2 raya baru murah. Ikut. Jalan depan sikit, tanya lagi. Kali nie jd1.500. Wah! Baru je nak ambik, tiba2 timbalan bendahari cakap ayat sama. Kali nie saya dan kawan saya seorang lagi tergelak. Berapa agaknya yang diorang akan turunkan kalau harga sekarang dah jd1.500?? Adoi...susah jugak berjalan dengan bendahari nie. Hehehe so, akhirnya kami tak beli. Bukan sebab apa yang bendahari cakap. Kalau minta kurang, rasanya pakcik tu bagi je. Tapi sebab tak banyak pilihan. Nantilah, bila dah ada jodoh, kami beli. =P

Semalam, 31 Julai. Kami akhawat pergi ke kebun buah. Dah lama tak pergi. Biasanya rehlah ke kebun buah memang menjadi agenda tahunan kami akhawat kat sini. Tapi tahun lepas kami tak pergi sebab kekangan masa. Masa free, buah pulak tak ada. Tangguh punya tangguh, sampailah ke bulan Ramadhan akhirnya tak pergi. Cuaca pulak memang panas sangat. Tahun nie pun sama cuacanya. Panas yang amat. Tapi insyaAllah kheir...



Sebenarnya nak cerita pasal kisah semalam. Kebun buah tu besar sangat2. Entah berapa hektarlah kawasannya. Macam2 buah ada. Pear, epal, peach, peach leper, delima, timun cina (tembikai), tembikai susu, macam2 lagilah. Tengah2 semangat + excited mengutip buah semalam, tiba2 terdengar suatu suara. Alkisahnya, adalah 5orang sahabat nie seronok sangat mengutip buah. Sampaikan ke ceruk2 mana diorang masuk. Mula2 saya pun nak masuk jugak kawasan tu. Yelah, sebab sebelum nie tak pernah pun masuk bahagian tu. Nak tengok buah apa yang ada kat situ. Tapi 'anak2' yang ikut sekali dah letih. Tak nak masuk. So saya pun ikut jelah diorang. Rupa2nya ada hikmahnya ikut karenah 'anak2' nie. Tak pasal2 saya jadi 'ibu' sekejap semalam. Ramai sangat nak jadi anak. Hehe..ok, sambung. Bila kami membelok lalu kat kawasan tu, tiba2 terdengar satu suara.

'Macam suara anjing je.' Saya bersuara. Sahabat2 di kiri dan kanan saya memasang telinga. Makin lama makin kuat. Serentak mata saya menangkap sesuatu di hujung jalan. Waaa anjing! Kalau diikutkan rasa takut, memang dah lama saya berlari. Tapi teringatkan haiwan yang satu nie memang sangat berkenan kalau tengok orang berlari, terpaksa tahan niat tu. Kami berpatah ke jalan sebelahnya sambil jalan laju2. Bila saya toleh ke belakang, nampaklah 5orang yang semangat kutip buah tadi berlari ke arah kami.

'Jangan lari weh. Kat sini pun ada anjing jugak.' Rupa2nya suara anjing yang kami dengar tadi datang daripada anjing yang berada dalam kebun yang sama diorang masuk kutip buah. Tergelak2 kami bertiga tengok diorang berlari kelam kabut. Tapi bila anjing tu berpatah balik, diorang masuk balik. Haisy degil betul budak2 nih. =P

Pertama kali sepanjang saya ke kebun buah, ada orang kena kejar dek anjing. :D

Letih kutip buah, kami bertolak balik ke rumah dan sakan masing2. Walaupun letih, tetap best! Terima kasih semua.


**************************************************************************


Sebelah malamnya, kami bertarawih. Tak jauh. Untuk malam yang pertama terawih, kami adik beradik Qasr Hauraa' sepakat pergi masjid sebelah rumah je. Lagipun masing2 dah letih panjat pokok siang tadi:P

Kami sampai awal ke masjid. Bahagian perempuan hanya ada seorang makcik. Itupun sebab dia yang pegang kunci masjid. Kami pun mengambil tempat di bahagian tengah. Afdhalnya begitulah, mula saf dari bahagian tengah betul2 belakang imam. Baru je nak duduk, tiba2 seorang ahli qasr bersuara, alamak terlupa bawak kain. Hah? Hahaha...kami tergelak. Ya Allah...asalnya dia yang paling semangat + excited nak tarawih. Alih2 dia pulak yang tertinggal kain sembahyang. So berjalanlah lagi saya menemani dia balik ke rumah untuk ambil kain telekung yang tertinggal. Mujurlah rumah hanya beberapa langkah dari masjid. Kalau tidak, saya suruh je dia labuhkan kain kurung yang dipakai.

Awal 10 Ramadhan, tarawih di Masjid Anas berimamkan syab Malizi. Nak tahu siapa? Kenalah datang sini dengar sendiri.

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan.

Ramadhan ini yang terakhir di Bumi Syam.

Berharap bukanlah terakhir untuk selama2nya.

Ramadhan kareem. Taqabbalallah, minna wa minkum solihul a'mal. Ameen.

7 comments:

miEhaEl-iRsyad said...

wah..kena tanam azam la lepas ni,nak beramadhan di joden.untuk tahun last nye.rugi gk kalo xmerasa ramadhan di tanah org kan.hohoho...

kak ummi memang ibu dari dulu lagi..nama pun 'ibuku bahagia'.kekekeke.

syab malizi?sy rase iknow him..hehe.

yang tetinggal kain tu plak,bleh agak je sape.hok 'lolah-lolah' tu ah ork..haha

arju sa'adah said...

kite tgk ye...org tu nk bramadhan di joden.huhu...

yeke kenal?ce kabo gop sape=P

sape lolah2?asenye kite tgh ckp psl org yg bbeza nie..hehe

miEhaEl-iRsyad said...

haha..
ges who???

kite tgok kak ummi deh..mase tu kak umi sedang beronok2 kat mesia..
rugi la klo xmerasa ramdhan di negara orang..amacam...??hehe

arju sa'adah said...

rugi xrugi...awk tu bkn bleh duk sorg.tgk org ramai balik,nk balik gop...2taun doh gitu..bla r ank baba:P

miEhaEl-iRsyad said...

ces!!
bukan nak bagi smangat kat orang pung!!

arju sa'adah said...

hahaha...soklan bocor.bg semangat pn xjd mnde...=P

miEhaEl-iRsyad said...

ade gok men bocor2 ni..