Friday, July 29, 2011

:: Taste Of Love ::


Sebelum2 nie, dah banyak kali tengok kakak2 senior masak maqlubeh. Atau paling tidak pun, pernahlah belajar masak maqlubeh nie daripada budak arab kat sakan. Masing2 lebih kurang je cara masak. Ingatkan satu cara tu jelah yang biasa diorang masak. Tapi rupanya....

Pagi tadi, duk tengah elok ambil gambar kek sarang semut kukus (sila lihat gambar di bawah=) tiba2 dengar orang ketuk tingkap. Biasanya bukan orang lainlah, mama alias tuan rumah kitorang je yang biasa ketuk tingkap tu. So saya pun pergilah berbasa-basi dengan dia. Kebetulan suara dia takde. Kenalah mendekatkan diri untuk lebih memahami apa yang dia nak sampaikan.

akhirnya semut berkenan buat sarang=)

Mama : Awalnya korang bangun. Tak tidur lepas Subuh?
Saya : Awal? rasanya kami dah bangun lambat. Bukan tak tidur, cuma dah bangun. Hehe (sengih jela saye. Kalau makcik2 melayu yang tanya, memang saya cakap tak tidur. Hahaha)
Mama : Korang study ke?
Saya : Study? Sorang je yang study. Yang lain buat kerja masing2.

Tengah2 sembang, housemate saya suruh tanya mana nak dapat rempah maqlubeh yang sedap. So saya tolonglah tanyakan.

Saya : Mama, mana nak dapat rempah maqlubeh? Yang jenis bagus punya.
Mama : Awak nak buat maqlubeh ke? Jom, hari nie yang tunjuk cara2 nak masak.
Saya : Erkk...bukan nak buat, tapi nak tau beli kat mana rempah tu (saya dah gelabah ayam...-ayat arda-)
Mama : Takpe2 nanti tengahari sikit pukul 12pm datang rumah saya, saya tunjukkan macamana cara nak buat maqlubeh...Sekarang nie orang tengah tidur lagi=)

Alahai mama!

Okey, dialog tu dah diterangselitkan bahasa melayu. Please understand. hehe

Lepas tu, tepat pukul 12pm mama turun. Ajak kami pergi belajar masak maqlubeh dengan dia.

Cara mama masak maqlubeh lain sikit daripada yang pernah saya belajar.

Mula2, mama rendam terung yang telah dipotong sederhana dalam air garam yang bukan sedikit garamnya. Mama tanya, tahu tak kenapa kena rendam dengan garam. Hah ada sesape yang tau? Tak kan...hihi..nak tau kena tanya sendiri...hahaha

Okey then, mama goreng zahrah (bunga kobis) sampai warna ala2 perang dan comel warnanya. Lepas tu perah terung tadi dan goreng macam zahrah tadi. Then kalau rasa nak letak batoto (kentang) dalam nasi maqlubeh pun, sama juga caranya. Goreng lepas tu toskan.

Sementara tu, potong ayam bersaiz sederhana. Panaskan minyak, letakkan ayam, sedikit garam dan lada hitam. Goreng sampai keperangan. Ala2 separuh masaklaa...guna api sederhana kalau periuk nipis dan api besar kalau periuk tebal. Agak2 dah comey warnanya, tambahkan air dalam periuk, rebus sehingga masak. Rasalah air dia, dah masin ke belum.

Okey then, untuk nasi pulak. Basuh beras kemudian rendam dalam air suam agak2 dalam setengah jam. Lepas tu toskan, masukkan kunyit debu, serbuk buah pelaga, serbuk lada hitam dan rempah kabseh fallahi (yang nie tak tau nak cari kat mana kalau kat malaysia. Ada kot, kena pandai2 cari. Hahaha)

Bila ayam dah masak, ambik sedikit beras tadi dan taburkan ke dalam periuk. Susun ayam atas beras, terung, zahrah dan batoto. Masukkan beras yang selebihnya ke dalam periuk. Letak atas dapur, masukkan air rebusan ayam tadi ke dalam periuk. Sukat air sama macam kita masak nasi biasa. Gunakan api yang besar. Tunggu sehingga nasi masak. Siap!

Kalau ikutkan resepi arab, diorang lebih suka letak kiub ayam ke dalam sup tadi. Tapi kat Malaysia kita banyak pilihan. Letak perencah hilal pun dah okey. Kalau taknak letak pun lagi okey. Jangan banyak sangat makan kiub, botak kepala. Tu pesan kak Lei, hehe...

Pesan mama, jangan godek2 beras masa tengah masak nasi tu. Biarkan sampai air kering dan kecilkan api masa air dah hampir kering tuh. Lepas masak, tungging (erk betul ke perkataan nie?) periuk atas dulang dan terbalikkan ia. Sebab tu nasi nie dipanggil maqlubeh. Berasal dari perkataan qalaba. Maksudnya, bolak balik...=P

Okey, setakat tu je rancangan resepi kali nie...Jom tengok gambar2 yang sempat dirakam semasa proses pembikinan nasi maqlubeh mama alias ummu mohd:)

sebelum digoreng

terung, zahrah dan kentang yang telah siap digoreng





Siap untuk dimakan. Nyum3=P

Okeh, jangan terliur pulak. Dekat2 Ramadhan nie kena berlatih menahan nafsu. Hoho:P

Ramadhan Kareem!!

9 comments:

miEhaEl-iRsyad said...

gelabah unta la best skit kak umi.hehe.

erm,memang mama tu ajo letak kunyit debu eh?biase org letak ke?xkan?

terung tu kalo xsilapla,rendam ngan air garam sebab..nk bagi dia keras skit kan?

kalau salah tulong ajarkan.hee

arju sa'adah said...

haha...

yup,mama ajor letak kunyit debu.sblm nie xdop pn org ajor.n perasan x mama xletak baharaat maqlubeh.ye letak baharat yg miss mona prnh bg ke kita ms karnival artu...

saloh2..terung tu kita rendam sbb xmo bg ye serap minyak ms goreng.dokla muak sgt ms makan tu..:)

miEhaEl-iRsyad said...

em.miss mona bagi ritu baharat maqlubeh ape.
perkh kak umi,bape kali dh wat maqlubeh,buleh buke keda doh ning.

oo yeke.ilmu masakan baru ni.mesti nepoh pong pong ork?haha biase gitu.

arju sa'adah said...

dok depoh pong..lasung dop nepoh.kenala perah lu sblm masuk kuali.jgn men letok je.hok nepoh ms goreng zahrah...

kena mtk modal dari dato' harun kot baru bleh buke keda.haha

miEhaEl-iRsyad said...

ces.dato harun botak suda.haha
next pru xde dato2 lagi dah.

arju sa'adah said...

bkpe plok xdop dato'?

blur...xphm2..@_@

Ain::Zai::Ta said...

allah..allah..allah..
k.mie,sedap..
dah makan time g amman (^^,)

Amirah Al-Urduni said...

nepoh? (@_@)
nx pru baba dh tak bertanding la..[sume dh jd anak baba,erk~]

arju sa'adah said...

heh!dato' ttp ada.walaupn dh xbtanding...

jijah,mkn yg kita msk sndiri lg best.huhu