Wednesday, July 6, 2011

:: Wajah-wajah Ceria ::


Maafkan keculasan saya dalam mengupdate blog nie. Banyak sangat aral yang melintang. Sebenarnya post nie dah lama, hampir seminggu bermukim di draft. Hari nie baru berkesempatan untuk publish. Alhamdulillah, Dia masih memberi peluang.

Tarikh 5 Julai 2011. Konvokesyen. Graduasi. Haflah takhrij. Atau apa2 nama yang berkaitan dengannya. Di tengah2 terik mentari. Bahang itu sangat terasa. Keperitan soifi atau musim panas, dan panas mentari pagi 10am musim panas Jordan sangat similar dengan 12pm Malaysia. Sangat panas dan mentari memancar dengan terik.

Tahun2 sebelumnya, haflah takhrij ini diraikan pada sebelah petang. Sebelum jam 4 petang lagi, dataran luas itu sudah dipenuhi dengan sanak saudara yang sedia hadir meraikan para graduan. Tapi tahun ini, entah apa yang dimimpikan pihak penganjur a.k.a jawatankuasa haflah takhrij Universiti Al-alBayt, para graduan diraikan pada sebelah pagi. Waktu dawam, atau waktu bekerja. Kalau nak diikutkan, bonus haflah dibuat di sebelah pagi ialah waktu solat tidak terganggu. Seperti yang selalu terjadi pada tahun2 sebelumnya, bila haflah dibuat pada jam 4pm, para graduan dikehendaki berada di tempat berkumpul satu atau dua jam sebelum haflah bermula. Mana sempat untuk bersolat Asar. Sesuatu yang sangat menjengkelkan. Mengenepikan panggilan Tuhan semata2 untuk manusia. Huh!

Sebelum nie terfikir juga, macamanalah agaknya aku nak masuk haflah. Kelam kabut pergi solat lepas selesai majlis. Terpaksa korbankan waktu bergambar. hahahaha...itu sampingan je. tapi sampingan tu akan menjadi kenangan seumur hidup. Belum tentu selepas ini peluang itu akan ada lagi.

Alhamdulillah, tahun nie tidak seperti tahun2 lepas. Jadi tak perlu kelam kabut mencelah waktu untuk menunaikan solat.Tapi bila buat waktu pagi, lain pula jadinya. Ramai sahabat2 yang tak dapat hadir. Sedihnyeee.....:'( Bila konvo di perantauan, macam nie lah. Sempat kami berseloroh, 'sape suruh belajo jauh2, terima jelah bila mok ayoh dokleh mari.' Keluarga jauh, mak ayah tak ada, sahabat2 seperjuangan jela yang meraikan. Bagi bunga, kibar bendera Malaysia di tengah2 bendera Jordan:P, bergambar di tengah terik soifi....semuanya kenangan yang tak akan dilupa. Jazakumullahu khairal jaza' kepada semua yang sudi meraikan. Sayang korang!:D

Paling tak boleh lupa, pada pagi sebelum konvo. Alkisahnya saya bersama dua lagi sahabat sampai lewat di jamiah. Semua graduan dikehendaki berada di jamiah sebelum jam 9am. Untuk tak jadi kelam kabut masa berarak masuk ke dewan terbuka Solahuddin Al-ayubi. Mengikut jadualnya, majlis bermula jam 10am. Tapi kami terlewat sampai ke jamiah! Haru betul...huhu:P Alkisahnya bila pikap (pick-up) alias kereta sewa yang kami telefon tersilap pergi ke asrama jamiah untuk ambil kami. Aduh...kelam kabut jadinya. Tengok jam dah pukul9, pikap tak sampai2 lagi. Jadilah kami penunggu paling setia di abad ini. ecece...!

So bila sampai jamiah, tengah2 perjalanan ke bangunan yang sepatutnya kami berkumpul, tiba2 kami nampak ada orang berarak. Wah! terus je kami suruh pakcik pikap tu (sebenarnya takdelah pakcik sangat, muda lagi,hehe) berhenti. Nasib baik dia sempat berhenti. So dalam keadaan tergesa2, kami berhenti kat tengah2 jalan dan cepat2 bayar tambang. Bertambah kalut bila kami belum menyarungkan jubah grad sebab cadangnya nak pakai bila sampai jamiah. Tebal rasa muka bila kami sarung jubah tu masa tengah melintas jalan untuk menyertai para graduan yang sedang berarak. Sampai penyangkut baju yang kami gunakan untuk menyangkut jubah konvo pun kami tinggalkan dalam pikap pakcik tu. Hahaha...memang kenangan nie paling tak boleh lupa.

Sangkaan kami, kamilah orang yang paling lewat, rupa2nya bila kami dah masuk dewan tu masih ada yang lebih lambat daripada kami. Bukan seorang dua, hampir sepuluh orang jugaklah. Paling lewat, ada lagi yang baru sampai lima minit sebelum dipanggil nama untuk ambil ijazah. Arab~~hmm....sekurang2nya lewat kami sempat lagi berarak masuk ke dewan. Walaupun sebenarnya memang lewat nie penyakit yang tak patut ada dalam diri umat Islam! Allah...

Okeh, dah tak tahu nak tulis apa. Next, kita imbas gambar yang sempat kami rakam di 13rd Al-alBayt University's Convo....


akhirnya...~alhamdulillah~


bilangan pelajar melayu paling ramai menyertai haflah takhrij sepanjang 4 tahun saya di Jordan jatuh pada tahun ini=)


sebahagian akhawat yang hadir


bergambar kenangan


para khirrijat=)

Alf mabrouk pada semua. Semoga kalian balik dengan ilmu dan bakti.

1 comment:

mieha el irsyad said...

alfu mubarak!!

b a gud daie!!

balik khidmat kat ganu plak..huhu