Thursday, September 3, 2009

:: Wo Ai Ni ::

Wo ai ni....kalimah bahasa Mandarin, namun difahami banyak bangsa.
Wo ai ni....suatu ungkapan luhur pemuda pemudi Tionghua kepada pasangan masing-masing.


Lesen P
Dulu semasa saya bergelar pendidik tak bertauliah, lesen P saya amat bermakna dan berharga kerana berbekalkan sekeping lesen yang masih panas itulah saya bergerak. Ke tempat kerja, ke YT, ke bank-bank yang boleh menyumbang untuk pengajian saya ke Jordan, ke rumah sahabat-sahabat, dan ke mana sahaja yang saya ingin pergi. Tapi hari ini...langit tak seindah semalam, kerana ia tidak selalu cerah.

Disebabkan sudah dua tahun saya melepaskan tangan dari bulatan stereng kereta, jadi bulan ini ayah saya yang bertindak sebagai 'JPJ' telah 'menggantung' lesen besar saya! Sedihnya:(

Lesen kanak-kanak (P) berapi-api,
Lesen besar diam hilang taring dan gigi:((

GMA
Jadi semalam saya telah melancarkan GMA atau nama panjangnya 'Gerakan Memujuk Ayah', hehe...Sudah lama saya mengurung niat untuk membeli buku. Niat itu terpaksa saya pendam disebabkan Jordan tak ada buku Melayu;p Jadi di Jordan saya hanya membeli kitab-kitab berbahasa Arab ( tu pun tak habis baca) ;)

Alkisahnya semalam saya ajak ayahbonda saya ke kedai buku. Hm, kedai buku yang besar kat Terengganu ni boleh dikira dengan jari. Tak banyak...yang banyaknya kedai menjual majalah. Agaknya rakyat Terengganu ni suka baca majalah je kot. Ops...jangan marah sahabat-sahabat senegeriku, terimalah kenyataan dengan hati terbuka, huhu:p

Alah, melalut lagi. Apa kaitannya dengan tajuk post saya kali ini?

Wo Ai Ni


Nampak cover buku kat atas? Ha...inilah hasilnya bila saya berjaya memujuk ayahbonda saya ke kedai buku. Alhamdulillah, tak sia-sia saya ke sana. Biarpun beratus duit saya berhabis, namun saya puas. Wo Ai Ni Allah adalah salah sebuah karya terbitan PTS yang mampu menarik minat saya untuk membelinya.

Buku ini mengisahkan tentang seorang gadis bernama Amei Chan yang sangat kasihkan ayahnya yang terbunuh dalam pencariannya mencari Tuhan. Dilahirkan dalam keluarga yang berfahaman ateis, dia meneruskan misi ayahnya mencari Tuhan kerana itu adalah amanat terakhir dari seorang ayah. Pelbagai perkara dan onak dilalui tubuh kecil di usia 14 tahun itu. Dan akhirnya, Wo Ai Ni Allah....lafaz yang terungkap di bibir gadis kecil itu tatkala sinar hidayah menyapa.

Saya tenggelam dalam keasyikan watak gadis ini yang bertanya pelbagai soalan. Ada yang tidak pernah terjangkau dek akal manusia biasa yang berTuhan. Namun saya kira persoalan-persoalan ini punya harganya yang tersendiri. Kerana setiap persoalan dan jawapan pada persoalan tersebut merupakan satu bonus bagi kita umat Islam andai ditanya soalan yang pelik-pelik dari insan yang mencari sinar hidayah. Wallahu a'lam.

6 comments:

Ain::Zai::Ta said...

k.mi...jangan lupa bawak joden ye...nak baca gok..!!heheheh

k.mie said...

huhu...insya-Allah mmg nk bwk jrdn pn:)doakn moga xlebih timbangan,hehe..

Abu Bakar Bin Mohamad Noor said...

Salam ziarah..nak gak novel ni..belikn satu blh???

kayughoo said...

Salam, ahlen2.. nk suruh belikn? boleh...tp serius ke??

..::miE_ha::.. said...

hehe..kirenye nnti xle drive sendiri r mai umah midah??haha.
erm..ok gak buku tu,nnti bleh midah pinjam.hehe

Syahida Majid said...

Nak pinjam!! Tak pun belikan se lagi!