Wednesday, February 26, 2014

:: Pangkor Biiznillahi Taala ::


Rindu nak melancong. Last rasanya saya pergi jalan jauh -selain kemaman ye- rasanya November tahun lepas. Itupun ke Kota Bharu sebab menghadiri majlis perkahwinan salah seorang cik kiah :P Lepas tu memang ada plan nak ke Perak pula. Tiket bas pun semua dah siap, tapi plan Allah memang lebih hebat dari plan manusia. Ditakdirkan saya terperangkap di 'pulau Binjai' selama hampir seminggu. Seluruh Kemaman dilanda banjir. Cuma alhamdulillah INSPI tidak terkena musibah itu tapi terperangkap di tengah2 seperti pulau. Tiada jalan darat untuk keluar. Kalau nak keluar kena naik bot. Atas nama warden, saya berat hati meninggalkan pelajar2 di sini, apatahlagi arahan pengetua pelajar2 tidak dibenarkan pulang. Taat sangat lah saya nie kan, sampai tak balik kampung seminggu tu. Konon jaga pelajar, tapi diorang pula yang tinggalkan kami. Sakit hati lah juga bila kenangkan balik. Alih2 lepas tu pengetua umumkan cuti seminggu. Hadoii makin berasap kepala, geram dengan arahan pengetua yang selalu tak konsisten. Dah jadi macam nizom arab, nizom yataghayyar kullu waqt! =.=

Kalau hendak diceritakan perkara yang berlaku masa banjir, memang takkan habis satu entry. Dengan geramnya, elektrik terputusnya, bekalan air pun...banyak sangat. Baik saya stop kat sini sebelum tiba2 rasa macam nak meletup. huhu

Okey, nak dijadikan cerita...satu hari anak2 tasmie saya beritahu diorang rancang nak pergi bercuti. Woww memang cerah mata bila dengar. Sudahlah dua tiga menjak nie asyik terfikir bila agaknya boleh bercuti. Dengan poket nipis dan cuti yang dua tiga kerat je ada, memang susahlah. Tapi sungguh Allah itu Maha Pemurah. Baru je terfikir, rezeki hadir depan mata. InsyaAllah jika Dia perkenan izinkan kami :)

Bermulalah progress untuk ke destinasi yang mereka pilih. Pulau Pangkor. Saya tak tahu dan belum pernah pergi ke Pangkor. Jadi masih belum terbayang bagaimana keadaan tempat itu. Tapi nampaknya mereka memang beria-ia untuk ke sana. Satu lagi perkara positif yang ada dalam diri anak2 murid saya nie, bila mereka hendakkan sesuatu perkara, mereka akan berusaha sungguh2 untuk mendapatkannya. Salah satu sebab mengapa saya memang sayangkan mereka. Akan datang, belum tentu saya akan berjumpa dengan personaliti yang sama seperti mereka. Tetapi mohon Allah mudahkan segala urusan saya akan datang. Amiin..

Bermula dari penyediaan kertas kerja ( untuk memohon sumbangan), sehingga ke hal pencarian bas untuk ke Pangkor, semua mereka yang sediakan. Saya bersyukur, memang mereka sungguh berdikari. Tak macam saya =.= , huhu...memang Allah hadirkan mereka untuk melengkapi saya.Alhamdulillah ala kulli nikmah ya Allah.

Waktu ini, mereka masih dalam proses menunggu maklumbalas daripada pihak yang diminta sumbangan. Hopefully, Allah mudahkan urusan mereka dan izinkan kami untuk ke Pangkor. Dalam pada kesibukan mereka menghadapi peperiksaan 30 juzuk 9 Mac ini, mereka cuba mencuri masa menyiapkan segala persediaan ke sana. Moga Allah izin dan redha dengan usaha ini.

Allahu yusahhil umuurana insyaAllah.

No comments: