Saturday, July 16, 2011

:: Mengisi Jadual ::




Kebelakangan nie, terasa agak kehilangan. Angin apakah yang sedang melanda diri? Tiba2 rasa nak balik Malaysia. Waaa!!!

Huhu, terasa seperti cenggeng pula bila tulis macam tu. Hahaha

Anyway, alhamdulillah, Allah yang Maha Memberi segalanya. Baik atau buruk, sudah pasti hikmahnya ada. Segala perancangan yang diatur semenjak bergelar penganggur terhormat sudah mula menampakkan jalan, walaupun masih kurang dan banyak yang tergendala. Kalaulah Allah tidak Penyayang, sudah tentu manusia sudah lama 'mati'.

Daurah berjalan seperti biasa. Setiap hari Ahad, Selasa dan Khamis. Jam 1pm hingga 2.30pm. Mengantuk. Haha...susah betul nak fokus time2 macam tu dalam kelas. Tapi terpaksa luaskan mata. Kesian doktor bercakap sorang2 kat depan. Sebelum nie dah pernah jadi guru. Dan saya sentiasa rasa bersalah kalau ternampak muka bosan budak2. Sebab tu cancel nak jadi guru. Kesian diorang dapat guru yang tak pandai tarik perhatian macam saya nie...huhu;)

Hari Isnin dan Rabu pulak time 4 hifz. Takut~~:'( debor tengok muka doc Muhammad Musleh Zu'bi. Serius je time dengar kami baca. Nampak gayanya macam tak sempat je nak habiskan 30 juz hafalan. Paling kurang target saya 10 juz. Kalau lebih lagi alhamdulillah. Itu dah kira bonus. Tapi dalam masa sekarang, saya tak nak letak harapan tinggi. Karang jatuh, saya jugak yang sakit. Sebab bulan Ramadhan nanti saya rasa hifz nie akan stop dulu kot. Waktu tu dah habis dawam. Kalau doctor izinkan kami bertandang ke rumah beliau, kecil tapak tangan, padang bola saya tadahkan doktor!!:D Tapi nak ke doctor terima kedatangan kami akhawat ke rumah??Huuu...kena 'rasuah' doctor nie. Wakaka...:)

Okey, cerita hari minggu. Setiap hari Jumaat, kami akan adakah tafaqquh. Atau nama singkatnya, TAFQIN. Ini salah satu dari usaha kami merealisasikan PRISMA UNITED versi budaya ilmu untuk adik beradik HEWISMA. Setiap minggu, kami akan bergilir2 buat tafaqquh nie kat rumah luar-sakan. Tujuannya, untuk merapatkan ukhwah dan bersua muka sesama akhawat. Iyalah, kalau nak tunggu berziarah, masing2 sibuk dengan urusan masing2 di samping penyakit 'daun palas' yang memang ada dalam setiap diri masing2. Setakat nie penglibatannya tidaklah terlalu menggalakkan. Baru permulaan, alhamdulillah. Masanya masih panjang, dan buahnya juga pastilah bukan sekarang. Jujurnya saya mengharapkan hasil yang juga bukan sebarang. Chaiyok adik beradik Hewisma!!!

Hari Sabtu pula, setakat nie masih dalam perancangan. Semuanya sebab 'daun palas'. haha...sepatutnya dah lama ke Amman 'menadah kitab' dan telinga. Tapi sehingga ke hari ini, tak sampai2 lagi ke pintu2 syurga tu. Itulah! Ikutkan sangat hati tu, makin teruk jadinya. Haisy!

Dah habis idea. Siiru ala barakatillah:)

p/s: berharap sangat saya boleh menghasilkan sebuah bahan bacaan ilmiah. Tapi bila kurang ilmu, keringlah idea. Kan? Semoga Allah menguatkan saya, menthabatkan saya di jalan-Nya. Ameen...

Tidakkah hatimu merindui syurga? Allah....

7 comments:

Amirah Al-Urduni said...

daun palas..hahaha..jgn daun palas sangat la, mu nk blk doh..buku tu kalo dop sempat bt sini tulis le kt Malaysia..

cenggeng?

arju sa'adah said...

huhu...tulis kt malaysia??erm...daun palas melekat lagi.haha

bakpe?nk jd cenggeng jgk ke?hehe

Hamidah Harun said...

k.ummi..whats mean 'cenggeng'??bukan 'nyenggeng' ke??

Amirah Al-Urduni said...

owh beghat99..

c...org ganu pn kompius,cenggeng ke nyenggeng...gane guava ni..

Baladas Mp3 said...
This comment has been removed by a blog administrator.
arju sa'adah said...

owh...siannye...cik mieha el irsyad n pegawai Allah, tu bkn bahasa teranung okeh! cari ah sndiri mndape mknenye...sukesuki je nk trangselit jd nyenggeng.hahaha

Amirah Al-Urduni said...

hok oloh..dekut ngak bahse ye..

nk kate jawe mung bkn jawe pn, ckp jawe pn dok tahu..

hurm..koya la ming..