Thursday, April 25, 2013

:: 19 Jam ::


Okey, semalam dah dapat madah apa yang perlu diajar untuk semester depan. Tahniah dan takziah untuk diri sendiri.

Waktu ustaz penyelia jadual nak bahagikan madah kepada pensyarah2, awal2 dia dah siap tulis saya kena ajar madah apa. Sorof, Nahu! Ya ampun pak...aku nggak bisa ngajarin madah itu. Aku kan bukan takhasusnya adab....nak menangis rasa masa tu jugak. Ustaz yang pernah ajar madah tu bantai gelak ramai2 bila tengok reaksi saya bila dapat tahu. Base nguhlaaa....

Akhirnya saya dengan muka seposen minta ustaz penyelia tukar balik madah tu. Saya tak mampu nak ajar nahu sorof. Madah Sejarah Islam yang saya ngajar semester lepas pun saya minta tukar. Sungguh saya rasa ia di luar kemampuan saya. Tidak mampu memberikan yang terbaik untuk muka2 dahagakan ilmu tu.

Nasib baik perkara madah2 nie boleh bawa runding. Tasammuh memang didahulukan. Bila saya terangkan alasan2 saya, dia menyuruh saya memilih sendiri madah apa yang mampu saya ajar. Ustaz kata disebabkan kita tak cukup pensyarah, jadi purata jam yang perlu diajar jadi banyak dari sebelum nie. Setiap pensyarah perlu mencukupkan 18-20 jam madah seminggu untuk diajar semester depan. Mak aiiihhh...nasib baik saya dah pegang tasmie sebanyak 10 jam. Jadi madah2 lain taklah banyak sangat macam pensyarah2 yang tak pegang tasmie quran. Alhamdulillah...sekali lagi sijil 30 menyelamatkan saya.*walaupun saya sering mengabaikannya. Allah...*

Pusing punya pusing, akhirnya saya pilih yang tengah2. 19 jam seminggu. Sebenarnya saya hanya nak 18 jam, tapi kesian pada kawan2 yang telah memberi kelonggaran pada saya dan bersabar dengan saya yang banyak karenah nie. Takpelah, semoga Allah membalasnya dengan balasan yang lebih baik. Madah yang perlu diajar untuk semester depan ialah bahasa arab 2 ( insya', mutolaah, muhadasah) untuk sem 1 dan sem 3, hadith sem 3, quran (tasmie) sem 5 diploma dan sem 5 persijilan. Allahul musta3an....

Dalam banyak2 madah, madah bahasa arab 2 yang paling saya takut. Mana taknya, sebelum nie belum pernah lagi saya mengajar madah2 tu. Tambah lagi dia combine insya' mutolaah dan muhadasah dalam tu. Pandai2 lah ustazah tentukan kaedah dan pembahagian madah tersebut. Kata ustaz si penyelia. Hadoii. Pening. Banyak yang kena setudy. Apatahlagi saya mungkin berhadapan dengan bakal pelajar yang tidak pernah belajar bahasa arab langsung sebelum nie. Rasa terbeban. Tapi semoga Allah menunjukkan jalan untuk mendidik mereka nanti.

Hadith pun sama. Saya tidak pernah belajar kitab mastika hadith. Entah apa yang ada dalam tu pun saya tak tahu. Kena cari tok guru seorang untuk mengajar saya. Belajar atas belajar nie. Habislah kalau pelajar2 tanya, jangan saya bagi ilmu sesat sudah...Nauzubillah.

Hakikat seorang pendidik. Ilmunya perlu lebih tinggi dari pelajarnya. Di samping perlu menyediakan hati yang ikhlas, semangat dan kesabaran juga penting. Tapi ilmu yang saya ada....cukupkah? Gementar. Ya secara jujur saya sangat takut menempuh hari esok dan akan datang. Entah bagaimana fiil perangai pelajar2 baru akan datang dan bagaimana saya menanganinya, Dia sahaja yang boleh meluaskan dan menyempitkan jalan. Semoga Allah jauhkan saya dari perkara2 yang tidak mampu saya tanggung. Amiin...

2 comments:

Ain::Zai::Ta said...

moga dipermudahkan k.ummi..:)

Hamidah Harun said...

hebak ah kak longg..pergh pergh.
moga dipermudahkan urusan kak long..

anggap anak murid tu macam budok2 hok dok tahu bende..baru brase sonok nk ngajo.wakakaka