Friday, September 24, 2010

:: Pokoknya Hati ::

Alhamdulillah...kuliah dah bermula sejak 19 sept lepas. Kalau nak diikutkan 'uruf kat sini, pelajar2 ramai lagi yg masih bercuti hari first tu. Ramai jugak yang dah mula, ada jugak yang doktornya masih belum menampakkan diri..hehe.. 'ala kulli hal, dah namanya student, takkan pensyarahnya yang tunggu student. Perkara yang wajar adalah sebaliknya.

Dalam kesibukan kuliah yang baru nak bermula, daerah qobul wattasjil masih lagi sibuk dengan pendaftaran subjek2 kuliah. Dengan ragam pelajar2 baru yang masih hijau dengan dunia universiti, para musajjil masih sibuk dengan urusan masing2. Geram juga bila memikirkan sikap suka tangguh kerja segelintir bangsa Arab. Sepanjang cuti bulan Ramadhan, pelajar2 yang berulang alik ke qobul tasjil langsung tidak dilayannya. Bila kuliah dah mula, mulalah cepat marah sebab banyak urusan tak settle. Haaa..kan dah mula membe..bel. huhu...

Sepanjang minggu pertama, sahabat2 saya sibuk berulang alik ke setiap ceruk bangunan universiti. Di bawak terik matahari yang sangat terasa bahangnya, kadang2 kesabaran teamat tipis bila berurusan. Apatahlagi bila tiba2 banyak pula subjek yang mulghah (digugurkan). Dalam pada nak uruskan adik2 junior yang baru sampai ke dunia padang pasir ini, madah yang mulghah ini sangat2 membebankan jiwa. Terdetik juga, kenapa lambat sangat senarai madah mulghah nie turun??? Menggelegak jiwa bila difikirkan.

Alhamdulillah...alhamdulillah...alhamdulillah...

Bila difikir2kan, inilah sebenarnya kehidupan. Kerana hidup ini bukan milik kita selamanya, maka wajar untuk kita merasakan kepahitan dan kepedihan. Kalau asyik rasa manis je, naik lemak la jadinya. ya tak??;;)

Episod Baru

Pagi yang cerah. Dalam dada, kosong. Saya blurr..tak tahu macamana nak describe perasaan saya waktu tu. Entahlah, mungkin kerana saya sangat tidak bersedia untuk memulakan semester baru. Apatahlagi dengan segala kelam-kabut menyambut adik2 junior, rasanya perasaan saya tidak menentu. Letih...dan saya berdoa agar keletihan dan penat lelah kami bernilai di sisi-Nya. Semoga ianya menjadi mutiara pahala dan rantai kesenangan untuk hari
kelak.

Kelas Sirah Nabawiyyah. Baru saja ingin melepas lelah di kerusi, Doktor Zu'bii sudah menjengukkan muka. Saya lihat jam, 3 minit lagi sebelum ke angka 8. Cepatnya doktor nie masuk. Beliau memulakan muqaddimah.

Selepas 15 minit memulakan muqaddimah mengenai subjek yang kami ambil pada semester ini, dia menyambung. Apa yang terkesan di hati saya, beliau mengajak kami sama2 membetulkan niat. Waktu itu saya terkedu. Murabbi...sentiasa tahu apa yang berada di fikiran anak2 muridnya. Saya tahu ketidakikhlasan saya akan menyukarkan saya dalam setiap perkara yang saya lakukan. Kerana IKHLAS itu kunci. Walaupun di dalam perkara2 yang kecil seperti memasak, mengemas barang, namun impak IKHLAS itu besar. Subhanallah, maha suci Dia yang menyedarkan saya pada hari itu dengan wasilah sang murabbi...

Setiap hal yang berlaku dalam hari2 kita sememangnya disertai hikmah. Kerana itu pentingnya kita mendengar tazkirah. Tazkirah bukanlah perkara baru, tetapi perkara lama yang diingatkan. Namun ramai yang menyangka tazkirah itu hanya dibuat untuk orang2 yang jahat dan bermasalah. Diberi untuk menyindir dan menghiris hati. Alangkah ceteknya pemikiran seperti itu. Nauzubillah...

Thabbitnaa ya Allah...
Tawakkalna 3alallah...

1 comment:

..::mieha::.. said...

ujinya Allah pada kita itulah sayangnya dia pada kita.

banyak perkara yang kita lalui semunya pahit,tapi insyaallah ganjaran akhirat syurga itu manis.

allahumma ja'alna minal mukhlasin..waja'alna minal ssobiriin..