Wednesday, May 15, 2013

:: Allah, biddi qaus quzah ::



Alhamdulillah 3x.... dah dapat jadual untuk sem nie. Mula2 tengok jadual, rasa nak menangis pun ada juga. Banyak sangat taklifan yang tergalas di bahu. Walaupun kadar waktu tidaklah banyak kalau nak dibandingkan dengan guru2 di sekolah, tapi untuk bahasa arab sahaja sudah merangkumi 3 hingga 4 madah! Memang pengsan nak tunggu habis semester nie. Tapi insyaAllah selagi Allah izin, saya tetap akan menggalasnya dengan sehabis baik saya. Insya-Allah!

Sekarang nie tengah pening2 lalat lagi sebab minggu pertama pendaftaran. Banyak sangat perkara yang belum beres. Student2 dah ramai tanya bila nak masuk kelas, tetapi saya masih belum berkelapangan. Hari Ahad, sibuk menguruskan pendaftaran pelajar lama. Isnin, dengan mesyuarat, nama2 pelajar tasfiah, madah2 dan muqarrar madah yang dahulunya taklifan orang lain, semuanya tergalas di bahu saya. Selasa dan hari ini, Rabu, ada bengkel untuk pelajar2 baru diploma, yang pasti saya juga perlu turut serta. Pendek kata, ta3aban jiddan hazal usbu'.

Bila masuk bab pelajar, ada banyak perkara yang saya kurang setuju. *dah tak tahu nak luah kat mana. tak kisahlah blog nie dh macam diari.xde sape pun nk baca* 

Dalam mesyuarat tergempar baru2 nie, kami membincangkan mengenai imtihan tasfiah, jadual pembelajaran, konvo, dan banyak lagi hal2 lain. Yang pertama, saya amat tidak setuju bila mesyuarat diadakan pada saat2 akhir. Sepatutnya tempoh cuti semester selama dua baru2 ini digunakan sebaiknya untuk membincangkan perkara2 tersebut. Bukannya menunggu sehingga pelajar2 habis bercuti baru hendak dilaksanakan segala perkara. Kelam kabut sana-sini. Lagipun cuti yang hampir dua bulan itu sangat2 cukup untuk mengadakan mesyuarat. Sekadar membincangkan apa2 yang berkaitan dengan sistem. Bukannya memikirkan bagaimana untuk membuka cawangan INSPI yang baru!

Perkara kedua yang saya kurang setuju, apabila soalan2 tasfiah madah2 guru yang sudah tiada di bumi INSPI sekarang diletakkan sepenuhnya ke atas bahu saya! Bukan satu atau dua, tetapi enam kertas. Terlintas juga perkataan 'jual ikan' dalam hati saya. Kalau satu atau dua madah, saya masih rela hati menerimanya. Malah kalau tiada yang menawarkan sekalipun, saya sudi membantu. Bukan untuk orang lain, untuk pelajar2 INSPI juga. Tapi kalau sudah diletakkan enam madah yang TIDAK PERNAH saya ajar di atas bahu saya seorang, amat2 saya tidak suka. Sudahlah enam madah untuk tahun 1, tambah lagi 3 madah untuk tahun dua. Guru2 lain pula dengan senang hati menyerahkan pada saya. Sebulat suara, tiada bangkangan. Mestilah tiada, siapa yang nak buat kerja yang bukan kerja dia. Tambah menyakitkan, apabila ada perkara2 berbangkit dibincangkan, terdengar pula suara sumbang; "saya tidak kisah mana2, asalkan bukan saya yang buat soalan."

Saat itu, PAP! Allah! Betapa selfish nya empunya suara. Jauh sekali niat membantu, menenangkan hati juga tidak. Sampainya hati. Saat itu saya hanya mampu berdiam diri. Mengangguk tidak, menggeleng tidak. Jika itu keputusan mesyuarat, saya setuju dengan separuh hati. Semoga Allah ikhlaskan hati saya.

Selepas itu, segala yang berkait dengan tasfiah akan berkait juga dengan saya. Mujurlah, ada insan yang sudi membantu tanpa dipinta. Terasa hilang separuh beban yang saya tanggung. Semoga Allah memberi balasan yang sebaik2nya untuk dia. Daripada saya, hanya ungkapan terima kasih yang mampu saya beri.

Bukan senang buat soalan mengenai madah yang tidak pernah kita ajar. Malah, bentuk soalan sebelum ini pun saya tidak pernah tahu. Apa yang telah diajar dan apa yang tidak, saya perlu mengumpulkannya dari mula. Bertanya pada pelajar2, ada yang masih ingat dan ada yang tidak. Dalam hati, terguris juga dengan sikap rakan2 sekerja yang lain. Tapi saya hanya husnudzon, mungkin mereka lebih sibuk dengan hal2 lain. Mungkin mereka lebih banyak taklifan. Mungkin....walaupun bukan itu yang terbias di mata terhad saya.

Yang ketiga, bila ada mesyuarat di belakang mesyuarat. Dalam mesyuarat setuju lain, bila keluar lain pula keputusannya. Kalaulah keputusan luar mesyuarat itu dilakukan dengan kehadiran ahli mesyuarat, mungkin saya masih boleh terima. Tapi tidak. Perkara itu hanya dipersetujui oleh 2 orang, sedangkan point2 tersebut telah dibentangkan dalam mesyuarat dan sudah dihujahkan. Nak buat macamana, nasib orang bawah. Terpaksa menerima segala keputusan 'kepala'.

Yang keempat, bila berbincang mengenai pelajar mulalah keluar nama2 pelajar yang tidak sempat saya kenal tetapi sudah diberhentikan pengajian kerana perangainya juga. Kalau yang betul2 ingin belajar, sudi sahaja saya menerima dengan hati terbuka. Mungkin saya suudzzon, tapi itulah yang saya rasa bila pengetua ingin menerima kembali mereka yang telah diberhentikan pengajian. Salah siapa mereka diberhentikan? Salah mereka yang malas datang kelas, kena barred, tak boleh masuk exam dan diberhentikan pengajian. Bukan salah guru2 yang malas mengajar. Tapi kata ustaz pengetua, mungkin mereka mahu berubah. Mungkin...ya, mungkin mereka mahu berubah. Susah saya ingin menerima hujah itu. Manakan tidak, kalau betul2 mahu berubah, berubahlah di bumi lain. Mengapa bila pengetua sudah bertukar baru terhegeh2 kembali ke INSPI dengan alasan ingin berubah. Allah...benarlah, hati manusia sukar diduga. Semoga...semoga kehadiran kembali mereka ke bumi INSPI bukan untuk membuat onar lagi. Cukuplah sekali.

Kadang2 INSPI nie terasa macam kartun. Mentang2lah peraturan manusia boleh berubah, suka2 sahaja ia berubah mengikut hati manusia. Kalau begitu, tak usah susah2 memikirkan sistem, biarkan sahaja mengikut sesuka hati.

Damailah duhai hati, mohon Allah tunjukkan yang terbaik, kesabaran dan istiqamah di dalam alam pendidikan ini. Walau di mana pun kita berada, tujuan kita tetap satu. Redha Illahi....

Oh ya, esok 16 Mei hari guru. Saya dah dapat kad jemputan. Semoga Allah hadirkan pelangi untuk saya, selepas hujan ribut yang menggila.


^_^ comey plok cover kad taun nie ^_^

1 comment:

Hamidah Harun said...

terbaik r kak long..adik ade je bace diari ni..hihi

selamat bertabahla ye!