Monday, January 9, 2012

:: Hingga Tiba Waktu ::


TAHUN BARU 2012

Bukan seorang yang bertanya kenapa dah lama tak update blog. Jawapannya senang, malas nak mengarang. Tambah pula tak ada cerita nak menulis apa. Eh bukan, bukan tak ada cerita. Ceritanya sangat banyak. Cuma penyakit yang satu tu memang susah nak ubah. Penyakit mim.alif.lam.alif.sin...hmmm...

Rasanya belum terlewat untuk saya mengucapkan selamat tahun baru buat semua *walaupun dah lebih seminggu,huhu*. Semoga tahun ini merupakan tahun yang bertuah anda dunia dan akhirat. Tak mahulah bertuah kat dunia saja tapi kat akhirat kacau bilau kan?^_^ Kullu 'am wa antum bikhair.

WA IYYAKA NASTA3IEEN


Jauh betul saya melarikan diri sejak balik ke Malaysia nie.

Hanya mereka yang mengerti sahaja yang akan memahami maksud ayat di atas. Private and confidental only =).

Sebenarnya saya tak pernah terfikir untuk melarikan diri. Cuma mungkin kerana kelemahan diri saya yang menyebabkan saya ke sini. Dan saya tidak berharap saya akan berada di laluan ini terlalu lama. Berdoa semoga Allah menghantarkan 'malaikat' penyelamat untuk saya. Keluarkan saya dari 'tempat gelap' ini buat selama2nya.

Program Itqanul Muluk Bita'diil Suluk merupakan program kedua saya berada di tanah air. Malu untuk mengungkapkannya. Tapi itulah hakikat yang terjadi kepada diri saya:'(

Bersama Husna, saya memandu ke Kuala Berang yang jarak perjalanan dari rumah saya boleh tahan jauhnya. Pada mulanya ayah saya berat hati untuk melepaskan saya kerana jarak yang jauh dan memikirkan kesesakan lalulintas yang pasti di tapak program. Tambahan pula kami hanya berdua dan dua2nya perempuan. Alhamdulillah bila saya mengatakan kami dilantik menjadi AJK di program tersebut, ayah saya diam. Diam ayah saya bermakna dia setuju(",).

Kami bertolak agak lewat. Program itu bermula pada pukul 9a.m, namun kami sampai pada pukul10 lebih. Gelabah juga, takut dimarahi oleh Kak Norma, orang yang bertanggungjawab menjadikan kami ajk bawahannya. Itulah, bertolaknya sudah lewat, ditambah pula kesusahan mendapatkan tempat parkir, menyebabkan kelewatan kami berganda.

Beberapa kali kami 'tawaf' tapak program mencari tempat kami ditugaskan. Seluruh tapak program kami jelajah, kecuali tapak yang dekat dengan pentas. Mana taknya, pengunjung yang tersangat ramai menyebabkan khemah yang disediakan penuh. Penangan Ustaz Azhar Idrus. Memang dahsyat.

Setelah penat mencari, akhirnya kami memutuskan untuk menelefon Kak Norma. Rupa2nya tempat yang kami ditugaskan untuk menjaga telah dipenuhi dengan muslimin. Menyebabkan kami 'hilang kerja' sebelum sempat membuat kerja. Agak sedih juga mendengarnya. Tak apalah, mungkin belum ada rezeki untuk menyumbang tenaga.

Sempat membeli air dan keropok, Kak Norma menghantar mesej. Menyuruh kami ke kawasan muslimat untuk mengagihkan nasi dan air minuman kepada pengunjung2 selepas majlis perasmian. Alhamdulillah, walaupun kecil, itu lebih baik daripada berulang-alik dari selatan ke utara tanpa tujuan=P

Melihat pengunjung dan penyokong tidak mengenal usia yang tidak putus2 berkunjung ke program itu, saya merasa insaf. Mereka tersangat ikhlas di dalam perjuangan ini. Walaupun terpaksa memarkir kereta jauh daripada tapak, sanggup pula berjalan kaki hampir 500 meter ke tapak program. Di kalangan mereka bukanlah orang2 muda belia, tapi mereka yang telah mencapai usia senja. Namun semangat mereka mengalahkan pemuda. Ada juga yang sanggup memberi rumah mereka untuk dijadikan penginapan petugas. Allah...

Kelebihan inilah yang tiada di kalangan penyokong parti2 lain. IKHLAS. Mereka berjuang bukan kerana duit. Dunia diletakkan di tangan, bukan di hati. Walau apa bentuk kesusahan yang dihampar di depan mata, mereka masih sanggup menempuhinya demi sebuah perjuangan.

Melihat keikhlasan mereka, sahabat di sebelah meluah tanya, 'kita ini pendokong ke penyokong?'

Dan saya hanya tersenyum. Menelan jawapan yang pahit untuk diterima.

p/s: Sampai bila mahu begini sahabatku?

5 comments:

Ain::Zai::Ta said...

oh k.ummi,
ajk rupanya..well,banyak lagi yang kita perlu belajar.let that be an experience for you and others.thanx for the story.Falling in love with your explosion word.awesome,and I mean it.

arju sa'adah said...

jijah...^_^

ye,byk lg yg kita prlu belajar.yg plg penting istiqomah.ssh nk prtahankn sifat yg satu nie.kne mula ikhlaskan diri dr skrg atau lps nie kita akn terumbang ambing.

same2 doakn.miss u all la:)

miEha said...

terbaek dah tu,even jadi ajk.at least kita sumbangkan apa2 untuk islam.

dah balik mesia ni,kite la yang kena 'cari' bukan orang yang cari kita.tapi tu la.susah gak benonye.

pape pun,mohon doanya jugak dari kak ummi..

arju sa'adah said...

betol3x...mmg kne cari,tp...mmg letih cari tu.huhu

kita doa sama2.sbb xtau kn doa sape yg Allah nk qabulkn...:D

miEha said...

erm betul dh tu..

i.allah moga Allah sentiasa tetapkan hati kita dijalannya..