Wednesday, February 29, 2012

:: Satu Yang Bermakna ::


Pelajar terasa. Guru juga ikut terluka.

Sejak mula mengajar semula, ada suatu rasa yang sukar diungkap beraja di dalam diri. Walhal bukanlah saya tidak pernah bekerja sebelum ini. Tetapi kali ini, aneh. Saya tidak tahu bagaimana untuk mentafsir.

Kata bidalan orang tua2, guru ibarat sebatang lilin. Dirinya terbakar, tapi cahayanya menyimbah ke seluruh pelusuk hati manusia. Bagi saya, jika dirinya sudah dibakar, bagaimana hendak memberi cahaya? Bidalan yang kurang tepat mungkin? Jadi kata bidalan apa yang sesuai diungkap buat guru? Matahari? Bulan? Saya lebih menyukai perkataan bulan^_^ cahayanya menerangi malam gelita, tapi dirinya tidak terbakar.

Dua minggu lalu, saya membuat target hafazan yang perlu dihabiskan oleh pelajar2 saya. Hanya tiga mukasurat bagi mereka yang agak kurang kemampuan hafalannya. Bagi saya, tiga mukasurat tersangat sedikit untuk dihabiskan dalam masa dua minggu. Pelajar malas seperti saya pun insya-Allah dapat menghabiskannya. Tetapi demi meraikan komitmen mereka kepada subjek2 yang lain, maka dengan berat hati saya meletakkan target tersebut. Tiga mukasurat yang bermakna.

Pihak sekolah menetapkan tingkatan 1 wajib menghabiskan hafalan dari surah an-Nas sehingga al-Buruuj untuk bulan Februari ini. Manakala lain2 tingkatan wajib menghabiskan sekurang2nya tiga mukasurat. Mereka yang tidak dapat mencapai target tersebut akan dibatalkan cuti mereka Mac ini. Ini yang merunsingkan saya.

Tidak perlu banyak. Tidak perlu panjang. Cukup sekadar mereka mahu menunjukkan kesungguhan mereka. Walau satu mukasurat seminggu sudah memadai, saya faham. Bukan semua mereka tidak bersungguh, tidak rajin. Cuma mereka belum tahu untuk mengurus masa dan menyekat pengaruh2 yang ada di sekeliling mereka.

Saya tahu apa yang menyebabkan mereka menjadi malas untuk menghafal al-Quran. Selain tiada minat, masa juga memainkan faktor yang penting. Bagi mereka yang tinggal di rumah, mereka hanya perlu melatih diri menjadi lebih rajin kerana mereka tidak terikat dengan peraturan2 asrama. Namun cabaran mereka terletak pada biah atau suasana di rumah pula. Ibubapa perlu dibantu, kawan2 yang memanggil untuk bermain, maka di situ terbentuk pula suatu cabaran lain.

Bagi mereka yang tinggal di asrama pula, mereka perlu mematuhi peraturan asrama. Sesi persekolahan tamat pada jam 4 petang. Masa yang diperuntukkan untuk hafalan hanya selepas maghrib. Dalam masa kurang 1 jam, berapa ayat sangatlah yang boleh mereka hafal. Hanya mereka yang benar2 rajin sahaja akan mencuri masa lain untuk menghafal. Manakala yang selebihnya sekadar mengikut waktu2 yang telah dikhususkan.

Saya sedar, pembinaan minda mereka tentang hafaz al-Quran baru ingin terbentuk. Mereka perlu diberi pengetahuan dan pendedahan sebelum mereka boleh menghafal. Itu hak mereka. Tapi saya sendiri terasa sukar untuk melakukannya kerana ada silibus yang diberikan oleh pihak sekolah yang harus dihabiskan dalam masa setahun. Jadi buat masa sekarang saya masih gagal untuk memberikan hak tersebut. Sebab itu, bila saya mengumumkan nama2 yang gagal mencapai target dan tidak boleh pulang bercuti, hati saya sakit.

Hati saya mengatakan saya sudah gagal. Kegagalan mereka juga kegagalan saya. Kesedihan mereka juga kesedihan saya. Mereka sangat kasihan kerana mendapat saya sebagai guru. Mungkin kalau mereka berguru dengan orang lain, mereka boleh menjadi lebih baik dan tidak perlu menanggung luka begini. Perit rasanya melihat airmata mereka.

Hanya satu mukasurat, tetapi ia sangat bermakna jika ingin pulang bercuti. Di satu sudut hati saya, ingin benar saya melepaskan mereka pulang ke rumah bercuti seperti rakan2 mereka yang lain. Tapi saya tidak boleh mengkhianati amanah yang terpikul di bahu saya. Salah mereka kerana mengambil mudah amaran saya, tapi silap saya kerana tidak menemui cara terbaik untuk mentarbiyah mereka. Semoga Allah mengampuni segala kekhilafan dan keculasan.

3 comments:

Anonymous said...

k.ummi...(--_)

Hamidah Harun said...

kak ummi..
ustaz midah penah cakap,yang lilin memang tak sesuai untuk diumpamakan. sebab guru lebih dari itu.dan lilin adalah,perkara yang akan terhapus.tak kekal.

mulianya jadi guru~~~

Mukhlisah said...

ustazah ummi...;)